Producenci
Convoy S2+ idealne rozwiązanie tematu oświetlenia 0

 

Na ulicach wielu miast, miasteczek, wsi toczy się cicha rewolucja, coraz więcej z nas korzysta z roweru lub posiada rower, dla wielu z nas rewolucja rowerowa rozpoczęła się już dobrych kilka lat temu, niemniej jednak użytkowników jednośladów przybywa w olbrzymim tempie, polskie drogi, ścieżki rowerowe, parkowe aleje czy leśne dukty wypełniają rowerzyści i osoby uprawiające aktywność na świeżym powietrzu.

O skali tego zjawiska wystarczy przekonać się samemu wyruszając do parku lub wychodząc w letnie popołudnie na uczęszczany przez rowerzystów szlak. Czasami ciężko przekroczyć ścieżkę rowerową, o takiej właśnie masie użytkowników szlaków rowerowych możemy obecnie mówić. Moda na zdrowy tryb życia już dawno zawitała do naszego kraju i stała się faktem.

Wraz z modą nastał ogromy popyt na sprzęt sportowy a pierwszeństwo w tej materii wiodą jednoślady, które przestały być jedynie środkami lokomocji lecz stały się sposobem na życie. Coraz więcej osób kupuje rowery i osprzęt z nimi związany. Oczywiście za absolutnie podstawowy należałoby uznać elementy bezpieczeństwa takie jak kask czy porządne oświetlenie roweru, które notabene jest wymagane przez prawo polskie o ile chcemy poruszać się po drogach publicznych. O ile świadomość w zakresie kasku jest jeszcze na średnim poziomie o tyle wiedza o konieczności posiadania oświetlenia jest dla każdego niemalże oczywista. Oświetlenie jest nie tylko po to aby zauważyć co się dzieje przed nami na drodze ale również po to aby być widocznym dla innych uczestników ruchu. Dlatego niebywale ważnym tematem jest sama jakość oświetlenia oraz jego funkcje jakie ma spełniać.

Wielu z Was pewnie nie jeden raz spotkało się z problemem jaki model oświetlenia wybrać, czy mam postawić na marketowe światełko, które zasygnalizuje moją obecność na drodze i będzie to praktycznie jedyna jego funkcja albowiem przy wydatku na poziomie 25-40 PLN nie możemy liczyć na nic innego niż tylko widoczny z niewielkiej odległości punkt świetlny który spełni jedno z założeń posiadania oświetlenia w rowerze - będziemy widoczni. Niemniej jednak drugie założenie czyli oświetlenie drogi przed nami nie będzie spełnione albowiem moc latarek dostępnych w marketach pozostawia dość wiele do życzenia. Drugim rozwiązaniem jest zakup latatki rekomendowanej przez sprzedawcę profesjonalnego sklepu rowerowego. Sprzedawca zapewne zaoferuje Wam najlepsze rowiązanie jakim jest zakup dobrego, bardzo jasnego oświetlenia, które spełni obydwa zakładane założenia czyli spowoduje to że będziecie widoczni i to że będziecie widzieć naprawdę dużo. Wybór modeli latarek na rower dostępnych na rynku jest naprawdę ogromny, wielu producentów skupiło się właśnie na takich produktach i to na nich oparli całą swoją obecność na rynku. Niestety w parze z doskonałą jakością idzie cena i niech nikogo nie zdziwi że za lampkę na rower, której jasność wynosi ok 600 lumenów zapłacimy ok 300 – 360 PLN. Jest to spory wydatek ale jakość ma swoją cenę, tylko czy aby na pewno?

Czasami warto spojrzeć do internetu i zapytać na forach dyskusyjnych poświęconym rowerom oraz akcesoriom rowerowym o to co sądzą codzienni użytkownicy jednośladów.

Zadziwiająco często remedium i odpowiedzią na wszystkie pytania dotyczące oświetlenia jest jedna odpowiedź, „kup Convoya”, „S2+ jest najlepsza”. Czy jest to prawdą że za cenę do 100 PLN możemy otrzymać to co inne firmy oferują za ponad 300 PLN? Sprawdźmy to!

Latarka Convoy S2+

Co to jest Convoy?

Firma Convoy od wielu lat specjalizuje się w dostarczaniu na rynek rozwiązań dotyczących oświetlenia, ich latarki które wykorzystywane są przez użytkowników jednośladów przez wiele lat zyskały na popularności i stąd tak dobre opinie w internecie pojawiające się o produktach firmy Convoy. Rowerzyści szczególnie upodobali sobie model S2+ który zachwalany jest przez wiele osób które miały styczność z latarką.

Dlaczego akurat model Convoy S2+

Convoy w swojej ofercie posiada również całą masę innych modeli latarek: S2, S3, S8, M1, C8 itd.

Każdy z tych modeli pomimo podobnego wyglądu posiada nieco odmienne cechy, i tak model Convoy S3 jest modelem, który należy wykluczyć zastosowanie na rowerze w codziennym użytkowaniu. Model ten oczywiście posiada doskonałą jasność ale brak możliwości montażu kolimatora wewnątrz układu optycznego spowoduje że latarka może oślepiać innych uczestników ruchu. Dlatego latarka Convoy S3 może stać się oświetleniem Twojego roweru jeżeli poruszasz się głównie po leśnych ścieżkach tam gdzie ryzyko spotkania innego uczestnika ruchu nadjeżdżającego z naprzeciwka jest niewielkie. Tutaj spisze się doskonale, jednakże mając na uwadze innych uczestników ruchu w przypadku mijania się w dobrym tonie byłoby zmniejszenie jej jasności poprzez wybór jednego ze słabszych trybów jasności.

Latarka Convoy S3 jest za to doskonałym modelem dla osób które będą używać latarkę sporadycznie na rowerze a głównym zadaniem latarki będzie codzienny użytek np. na kampingu, pod namiotem, czy chociażby w trakcie wieczornego spaceru z psem.

Convoy S8, ten model latarki możemy z powodzeniem wykorzystać na rowerze ale jej zastosowanie jest należałoby ograniczyć do użycia jako światło długie które uruchamiany tylko i wyłącznie w tym momencie kiedy z naprzeciwka nie mamy innych uczestników ruchu, albowiem podobnie jak długie światła w samochodzie, latarka Convoy S8 może dość skutecznie oślepić osobę nadjeżdżającą z naprzeciwka i w skrajnej sytuacji doprowadzić do utraty przez innego uczestnika ruchu orientacji i równowagi co oczywiście nieuchronnie może również na Nas ściągnąć ryzyko kolizji. Dlatego ten model polecam niemniej jednak jego użycie powinno zostać ograniczone do warunków w których nie wyrządzimy innym krzywdy.

Convoy M1 i C8 są to latarki średniego i długiego zasięgu i ich użycie na rowerze jest raczej bezzasadne, są to latarki taktyczne których zastosowanie powinno ograniczać się do użycia ich jako latarki ręczne albowiem jasność generowanego snopu światła jest zbyt wielka i za bardzo skupiona aby móc użyć te latarki jako właściwy sprzęt do oświetlenia na rowerze.

 

Latarka Convoy S2+ jest ulubioną latarką amatorów jednośladów albowiem spełnia wszystkie założenia lampki rowerowej:

  • olbrzymia jasność światła nawet do 1000 lumenów

  • kompaktowa budowa – pozwala na umieszczenia lampki na kierownicy

  • waga niecałe 88g ma to znaczenie aby osprzęt nie dociążał naszego roweru

  • budowa – latarka wykonana jest z specjalnego stopu aluminium lotniczego co gwarantuje jej wytrzymałość

  • rozkład światła – dzięki kolimatorowi montowanemu do latarki uzyskujemy idealny strumień światła nie oślepiający innych uczestników ruchu jednocześnie doświetlający pobocze drogi

  • cena latarka na rower w cenie do ok 100 PLN za podstawowy model o jakości „firmowych” latarek w cenie ponad 300 PLN


 

Budowa latarki Convoy S2+

 

Lampka Convoy S2+ składa się z następujących elementów:

  • włącznik latarki który posiada możliwość wyboru trybu świecenia: 5%, 50%, 100%, SOS, stroboskop,

  • obudowa latarki wykonana ze specjalnego stopu aluminium lotniczego gwarantuje jej trwałość

  • ogniwo 18650, czyli akumulator wysokoprądowy który zapewnia nam zasilanie diody latarki,

  • sterownik latarki, najmocniejsze sterowniki latarki oznaczone są jako model AMC7135*8 i generują prąd docierający do diody na poziomie 2,8A

  • dioda to ona jest emiterem światła i jej określona temperatura może emitować światło widzialne w zakresie od sztucznego i białego światła poprzez światło dzienne do barw bardzo ciepłych

  • kolimator element optyki którego nie znajdziecie w podstawowej wersji latarki, kolimator ma za zadanie zapobiec oślepianiu użytkownika ruchu i należy go używać w przypadku jazdy z latarką na rowerze.



Najważniejszymi elementami latarki jest zatem sterownik, dioda i kolimator to te elementy odpowiadają za jasność oraz jakość emitowanego światła.

Sterownik odpowiada za ilość Amperów dostarczonych do diody co z kolei wpływa na jasność świecenia diody, na rynku dostępnych jest sporo latarek z różną ilością mocy jakie zapewnia sterownik, zasada jest prosta im mocniejszy sterownik tym ego cena jest wyższa i tak w przypadku latarki Convoy S2+ możemy wymienić sterowniki o następującym amperażu oraz następującej maksymalnej jasności świecenia diody:

1050 mA - 395 lumenów

1400 mA - 499 lumenów

2100 mA - 688 lumenów

2800 mA - 996 lumenów

Jeżeli zastanawiacie się nad tym który model należałoby wybrać, zalecam wybór najmocniejszego modelu a to ze względu na to że za pomocą przełączenia się w tryb 50% możemy zmniejszyć jasność strumienia światła o połowę natomiast w słabszych modelach niestety nie uda nam się uzyskać największej osiągalnej jasności. Model najmocniejszego sterownika oznaczany jest 8*AMC7135 i tego sterownika należy poszukiwać.



Dioda typ i barwa diody

Typ diody zalecany do latarki Convoy S2+ to model firmy Cree XM-L2, który w stosunku do poprzednika zapewnia o wiele wyższe parametry świecenia oraz o dużo wyższą żywotność.

Kolor diody zależy od preferencji użytkownika poniżej przedstawiamy zdjęcie obrazujące przykładowe dostępne kolory diody. My z doświadczenia własnego i innych użytkowników lamki Convoy wiemy że najpopularniejszą diodą jest dioda oznaczona jako T6-4C albowiem generuje ona przyjemne dla oka światło maksymalnie zbliżona do temperatury barwowej światła słonecznego czyli takiego które nie zmęczy naszego wzroku.



Kolimator, o co tyle szumu?

Kolimator jest elementem optyki latarki w którą standardowa latarka nie jest wyposażona, dlatego należy zadbać przy zakupie aby wybrać model z kolimatorem który ma za zadanie uformowanie wiązki światła tak aby nie oślepiała ona innych użytkowników drogi.

Dzięki kolimatorowi wiązka światła jest nieco spłaszczona, lepiej doświetla pobocze i nie tracąc nic na zasięgu. W przypadku stosowania latarki bez kolimatora nie otrzymamy strumienia światła które będzie dobrze doświetlało pobocze oraz spowodujemy że osoby nadjeżdżające z naprzeciwka zostaną przez nas skutecznie oślepione. Dlatego kolimator jest obowiązkowym elementem latarki w przypadku gdy chcemy ją wykorzystać na rowerze w ruchu miejskim w w ruchu w którym napotkamy innych uczestników szlaków rowerowych. Dlatego polecamy gotowy zestaw - Latarka Convoy S2+ z kolimatorem, ogniwem, uchwytem rowerowym oraz ładowarką.



Zasilanie czyli tajniki ogniwa 18650

Latarka Convoy S2+ jest zasilana przez tanie, wymienne akumulatory. Słowo wymienne to słowo klucz albowiem podczas gdy większość drogich, firmowych lampek ma wbudowane akumulatory które wymagają ładowania po demontażu lampki, Convoy S2+ wykorzystuje powszechnie znane wysokoprądowe ogniwa 18650, które możemy w dowolnej chwili wymienić i nic nie stoi na przeszkodzie aby podczas wyprawy w teren nocą posiadać zapasowe ogniowo w kieszeni, jego wymiana nie zajmie więcej niż 30 sekund. Należy przestrzegać tylko 2 zasad, nie używać ogniw niemarkowych o wątpliwej jakości, jeżeli wybieracie ogniwo to należy pamiętać że w tym przypadku marka ma znaczenie. Najlepsze ogniwa dostępne na rynku to ogniwa znanych producentów takich jak Panasonic, Samsung, LG oraz Sanyo. Nie należy zwracać żadnej uwagi na ogniwa których podawana przez sprzedającego pojemność przekracza 3600 mAh albowiem jest to jednym słowem oszustwo. Drugą zasadą jest nierozładowanie ogniwa do końca. Latarka ma oczywiście zabezpieczenie na taki wypadek.

W przypadku spadku mocy ogniwa latarka automatycznie poinformuje nas o tym mignięciem, światło przygaśnie mówiąc jednocześnie użytkownikowi o tym że prąd ogniwie za chwile ulegnie wyczerpaniu, po zignorowaniu tego sygnału latarka dbając o żywotność ogniwa przełączy się w najniższy 5% tryb i zacznie miarowo mrugać. Zależności od pojemności ogniwa w tym trybie latarka może swobodnie wytrwać kilkadziesiąt minut. Jeżeli ogniwo nadal nie zostanie wymienione po wykryciu kolejnego spadku prądu w ogniwie latarka wyłączy się kompletnie nie pozwalając na pełne rozładowanie ogniwa, które doprowadziłoby do uszkodzenia akumulatora.

Dlatego zawsze zalecamy posiadanie drugiego ogniwa które możemy w każdej chwili wymienić i nadal cieszyć się ogromną jasnością generowaną przez latarkę.



Bryzgoszczelność

Jakość wykonania obudowy latarki Convoy S2+ jest naprawdę bezprecedensowa. Latarka Convoy S2+ wykonana jest z aluminium lotniczego i posiada uszczelnienia które w czasie deszczu nie pozwolą na uszkodzenie latarki. Nie zalecałbym zanurzania latarki albowiem taka ilość wody może ją uszkodzić, niemniej jednak podczas największej ulewy możemy swobodnie nie martwić się że latarka zostanie zalana przez wodę.



Czas świecenia

Na markowym akumulatorze, Latarka Convoy S2+ świeci ponad godzinę w trybie 100% lub ok. 2,5 godziny w trybie 50% - ten tryb jest wystarczający w 90% przypadków jazdy w terenie. Podczas jazdy w ruchu miejskim możemy przełączyć się na tryb 5% który zapewnia czas świecenia przez ok 8 godzin/.

 

Podsumowując, latarki marki Convoy a w szczególności model Convoy S2+ jest szczególnie polecany na rower wszystkim uczestnikom ruchu, mnogość trybów świecenia spowoduje że każdy znajdzie swój ulubiony tryb. Przy wyborze PAMIĘTAJ:

- najlepsza dioda na rynku to T6-4C

- najmocniejszy sterownik to AMC7135*8

- kup zestaw z kolimatorem jeżeli będziesz używał modelu Convoy S2+ na rowerze

- używaj tylko markowych i sprawdzonych ogniw znanych firm takich jak Panasonic, Samsung, LG, Sanyo lub Sony

 

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą latarek Convoy, mnogość zestawów pozwoli na wybór własnego skonfigurowanego pod Twoje potrzeby modelu.

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl